blogs, Cintaxis Communicatie, communicatiemanagement, communicatietips, doelgroepcommunicatie, identiteit, imago, logo

Blijft jouw logo plakken?

Waar staat jouw logo voor? Je logo is het symbool van jouw bedrijf of organisatie. Met vormen en kleuren laat je zien wie je bent.

Logo is imago

Logo’s geven een bepaalde indruk bij het publiek.

  • Een strak logo: een goed ontwikkelde organisatie waar alles op rolletjes loopt.
  • Een eenvoudig logo: less is more, simpel, helder en snel
  • Opvallende kleuren in je logo: vernieuwend en bruisend

Natuurlijk zijn dit simplificaties, maar in essentie gaat het om de indruk die een logo wekt.

Herkenning

Er zijn zelfs games over het herkennen van logo’s. Deze logo’s herken je vast wel:

Benut je logo optimaal

Aan logo’s kun je hele verhalen ophangen. Wat je diensten zijn (food, service, logistics). Het ontstaan van je bedrijf (est. 1876). Wat je betekent voor je doelgroep (zakelijk en/of maatschappelijk). Het symbool voor je missie en kernwaarden.

Natuurlijk verwerk je je logo in je marketinguitingen. Maar er kan meer mee. Vertel het verhaal van je logo in je presentatie, in een speech of bij je jaarafsluiting met je medewerkers. Zo blijft je verhaal beter plakken!

Goed gezien worden is de kunst

Het gaat natuurlijk bovenal om herkenning:

Kijk, daar gaat weer een vrachtwagen van bedrijf X! Ik koop het liefst boodschappen van het merk Y. Z is echt een megacool merk!

Toe aan een nieuw logo?

  • Is je logo eigenlijk nietszeggend, saai of old scool?
  • Is je bedrijf gefuseerd?
  • Ga je je diensten uitbreiden?
  • Of wil je een nieuwe start maken?

Dan is het tijd voor een ander logo.

Zet je communicatieteam aan het werk samen met een vormgever. En vergeet natuurlijk niet de ontwerpen te toetsen bij de buitenwacht.

Over mijn nieuwe logo

Voor mijn communicatiebureau Cintaxis Communicatie was ik op zoek naar iets nieuws. Ik koos voor dit ontwerp:

Waar het voor staat? Als mijn keuze juist is, dan kun je dit uit mijn logo afleiden…

Ik zal het verklappen:

De C staat voor de C van Cintaxis en de C van Communicatie. De mensfiguren in de C zijn mijn klanten en hun doelgroep. De symboliek is dat de C als een schil om mijn klanten en hun doelgroep staat. Mijn advies en mijn communicatieactiviteiten zorgen daarvoor. Ik breng ze op de juiste manier in contact met elkaar.

Natuurlijk bleef ik bij mijn blauwe huisstijlkleuren. Deze passen bij waar ik voor sta: een zakelijke aanpak, overzicht en balans door kleuren uit dezelfde range te gebruiken.

Wat is het verhaal van jouw logo?

#communicatie #imago #identiteit #logo #huisstijl #storytelling #symbolen #kleurwerking #effect #gezienworden #innovatie #branding #wiebenjij