Cintaxis Communicatie

Gebruik deze tips voor zakelijke portretfotografie!

Als ondernemer ontkom je er eigenlijk niet aan: zakelijke portretfoto’s zijn gewoonweg onmisbaar. Voor je website, social media berichten of voor je blogs. Mensen willen graag weten met wie ze zaken doen en het gezicht achter het bedrijf zien. De fotograaf maakt de foto’s. Maar… maak zelf van tevoren een goed plan voor een beter resultaat! Hoe pak je dit aan? Lees de tips hieronder!

Voor mijn communicatiebureau Cintaxis Communicatie had ik nieuwe zakelijke foto’s van mezelf nodig. En of je nu een groot of een klein bedrijf hebt: goede foto’s vormen de kroon op je bedrijfspresentatie!

Zakelijke portretfoto’s laten maken? Neem deze tips mee:

1. Leg een fotodatabank aan!

  • Gevarieerde portefeuille Je wilt natuurlijk niet steeds dezelfde foto gebruiken. Daarom is het reuzehandig om een gevarieerde serie foto’s achter de hand te hebben. Laat dus een flink aantal foto’s maken. Denk aan verschillende locaties, kleding en houding. Afhankelijk van het doel gebruik je de meest geschikte foto.
  • Formaten De fotograaf kan je ook helpen met verschillende resoluties, formaten en filters. Het is niet fijn als achteraf blijkt dat je mooie foto niet goed uitkomt op je website, omdat hij bijvoorbeeld niet breed genoeg is. Ook de formaten voor social media afbeeldingen zijn verschillend. Zo heb je voor Instagram vierkante foto’s nodig. Voor LinkedIn en Facebook gebruik je specifieke rechthoekige formaten. En voor de langwerpige social media banners gelden weer andere formaten.
  • Toegankelijkheid foto’s Zorg er ook voor dat je snel bij je foto’s kunt, zodat je er optimaal gebruik van kunt maken!

2. Maak een plan!

Haal eruit wat erin zit! Bedenk tevoren wat je wensen en eisen zijn en zet die op papier. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar stem de foto’s wel af op het doel. Als je er nu goed over nadenkt, levert dat uiteindelijk meer op. Een communicatieadviseur kan je hierbij zeker helpen en een goed doordacht plan voor jouw bedrijf opzetten.

Denk aan de volgende punten:

  • Doel Waar ga je de foto’s voor gebruiken? Hoe wil je erop staan? Wat wil je uitstralen? En gaat het alleen om je gezicht? Of wil je foto’s waarop te zien is dat je aan het werk bent? Passen ze bij jouw huisstijl? En bij jouw manier van communiceren?
  • Karakter De foto’s moeten laten zien wat het karakter van jouw bedrijf is en waar jij voor staat. Laat de foto’s jouw verhaal vertellen. Foto’s waarop je aan het werk bent, spreken tot de verbeelding. Foto’s die emoties uitbeelden, zoals enthousiasme en betrokkenheid, doen het ook goed. Laat de foto’s vooral realistisch en authentiek zijn. Dat waarderen klanten. Ook een mooie foto samen met je klanten heeft toegevoegde waarde.
  • Verrassend Kies ook eens voor iets verrassends: als je een interessante hobby hebt, laat er een mooie actiefoto van maken! Ben jij een avonturier? Of een natuurliefhebber? Of doe je vrijwilligerswerk? Gebruik deze bijzondere foto’s op een toepasselijk moment, bijvoorbeeld bij een blog of presentatie.
  • Briefing Verwerk je opzet ten slotte in een concrete briefing voor de fotograaf, want dit is uitermate belangrijk voor het gewenste resultaat. De fotograaf weet immers ook niet alles van jouw bedrijf of organisatie en met gerichte aanwijzingen komt er simpelweg een beter resultaat uit. Spreek het plan samen goed door: soms kom je dan op nog betere ideeën!
  • Fotorechten En natuurlijk moet je alle foto’s vrij kunnen gebruiken en bewerken. Dus regel dat in ieder geval met je fotograaf.

3. Meerdere collega’s op de foto? Stem houding en kleding af!

  • Samenhang Moeten er meer collega’s worden geportretteerd? Zorg ervoor dat de fotoserie past bij je bedrijfsstijl en dat alle foto’s een samenhangend geheel vormen.
  • Uniforme uitstraling Maak afspraken over jullie kleding, locaties en houding. Dus bijvoorbeeld niet de ene collega met een winterse coltrui aan en de ander in een zomerjurk met korte mouw. Of de een strak in het pak of bedrijfskleding en de ander in een spijkerbroek. Of de een zittend achter een bureau met een strak gezicht, terwijl de ander een actieve vrolijke houding heeft en de trap afloopt.
  • Kledingkeuze Het kan mooi zijn om te kiezen voor dezelfde kledingtinten. Effen kleding komt vaak rustig over en leidt niet af, zoals bloemetjesstoffen daarentegen wel kunnen doen. Zorg ervoor dat de kledingkleuren passen bij de kleur van je logo of huisstijlkleuren.
  • Samen op de foto En als het kan, pak dan ook die kans om met zijn allen op de foto te gaan. Of kies voor combinaties met verschillende collega’s. Maak zowel “actiefoto’s” waarbij mensen wat doen of beweging zijn, als ook wat rustigere beelden. Maak vooral niet te weinig foto’s! Iedereen handen in de lucht en “say cheese”! Of probeer samenwerking uit te beelden! Deze foto’s zijn natuurlijk ook goed te gebruiken voor de interne media of voor een kerstbericht!

4. Kies een passende locatie

  • Varieer Op kantoor, in de bedrijfsruimte of buiten? Kies voor verschillende opnamen om je fotoportefeuille goed te vullen. Bijvoorbeeld op je werkplek, in een vergaderzaal, voor een presentatiescherm, op de trap, bij de entree, buiten. Of zelfs bij de koffieautomaat als dat een representatieve plek is! Of kies voor een bijzondere locatie, zoals een monument, een brug of een park. Varieer met statische en dynamische opnamen: zittend, staand of maak een springende beweging! Voor buitenfotografie is een zonnige dag aanbevolen.
  • Terugkerend element Kies je voor meerdere locaties? Probeer er dan toch een consistente lijn in te krijgen. Wees creatief: laat een element overal terugkomen, zoals meubelstukken of misschien zelfs wel die bedrijfsfiets! Ook de fotograaf kan hieraan bijdragen door bijvoorbeeld een specifiek kleurfilter te gebruiken.

5. Kies een goede fotograaf met wie het klikt

  • Kwaliteitsfotografie Of je foto’s mooi worden, hangt natuurlijk vooral af van de technische kennis van de fotograaf. Ook zijn of haar creatieve vaardigheden spelen een belangrijke rol. De fotograaf moet zich bovendien goed in jou kunnen verplaatsen. Dus daarvoor zijn een goede briefing en kennismaking vooraf ook belangrijk.
  • Goede klik Een goede fotograaf vertaalt jouw wensen en neemt enthousiast de regie op zich. Je weet helaas niet altijd van tevoren of het klikt. Meestal zijn er wel mensen in je omgeving die goede ervaringen met een fotograaf hebben. Vraag de fotograaf gerust of je zijn of haar werk mag bekijken om een indruk van zijn kwaliteiten te krijgen.

Hoe mijn fotoshoot afliep?

BEST SPANNEND HOOR…

Ik wilde graag een serie foto’s laten maken in een natuurlijke omgeving. Met veel bomen op de achtergrond en een lekker zonnetje voor een mooie lichtval. Een kantooromgeving kan nogal steriel zijn en een natuurlijke achtergrond past meer bij mij en bij hoe ik mij wil presenteren. Gelukkig ken ik een goede fotografe: Saskia van Gool! Het is prettig samenwerken en ik ben erg blij met mijn foto’s!

De locatie was bedacht en de kleding ingepakt in een grote weekendtas. Maar helaas, de regen kwam ons eerder dan verwacht tegemoet. We waren natuurlijk niet van plan ons zomaar gewonnen te geven. Dus schakelden we snel over naar een binnensessie. En na een uurtje zat het fotograferen erop! De geplande buitenfotografie gaan we zeker nog een keer inhalen. Maar wel als het stralend weer is, want dan krijg je de beste foto’s!

Hoe mijn foto’s geworden zijn? Klik hieronder om het resultaat te zien:


En wat zegt de fotograaf over zakelijke fotografie?

Een paar vragen aan Saskia van Gool over bedrijfsfotografie:

Wat geef je voorafgaand als advies mee aan jouw klant?

“Stel jezelf de vraag welk effect je wilt bereiken met je zakelijke profielfoto. Wat is de doelgroep en wat wil je uitstralen? De eerste indruk is superbelangrijk, dus verplaats je in de doelgroep. Wat zullen zij denken als zij jouw foto langs zien komen op Google, Social Media of op je website?”

Hoe kun je als fotograaf voorkomen dat mensen geforceerd op een foto staan?

“Een ongedwongen sfeer vind ik heel belangrijk. Ik leg vooraf uit wat ik ga doen en vertel dat ik met fotograferen doorga tot we de juiste foto hebben. Ik kies de beste kant van iemands gezicht en als ik de beste houding gevonden heb, begint de fotoshoot echt. Ik laat klanten vooral ook tussendoor meekijken, om ze enthousiast te maken. We maken een aantal series, tot de juiste foto er tussen zit. Dit bekijken we samen. Gedrevenheid tot we met het beste resultaat worden beloond!”

Waar let jij op bij het maken van goede foto’s?

“Bij het maken van een goede foto let ik vooral op de houding, styling en emotie. De kleur van de kleding kan erg bepalend zijn. Buiten het sterke effect van uitgesproken kleuren, let ik ook op de beste kleurkeuze bij kleur haar, huid en ogen. De setting en kleur voor de achtergrond zijn afhankelijk van de vraag, maar een rustige witte of grijze achtergrond geeft vaak het beste resultaat.”

Dank je wel voor je uitleg en de mooie foto’s, Saskia!


Saskia is trouwens niet alleen fotograaf, maar ze maakt ook hele mooie schilderijen. Van dierafbeeldingen, zoals herten, tot mensfiguren. Binnenkort krijgt ze een nieuwe website waarop je haar werken kunt bewonderen!

Zoek jij ook een fotograaf voor een zakelijke fotosessie?

Mail Saskia van Gool – Photography and Fine Art: vangool.saskia@gmail.com!

© Cintaxis.nl 2021

Dit artikel bevat de mening van de auteur. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Niets uit deze tekst mag worden gekopieerd of gepubliceerd, tenzij met toestemming van de auteur.

Pakkende tekst nodig voor uw website? Neem contact op met Cintaxis Communicatie!