blogs, social media posts, websteksten

Schrijf jij dat tekstje even? 10 redactionele tips!

10 tips voor een pakkende tekst

Als je een tekst leest, lijkt het alsof deze er vanzelf gekomen is. Maar hieraan is wel wat voorafgegaan. Informatieverwerking en het schrijfproces vormen de pijlers van het opstellen van het bericht. De vraag is dan: wat maakt de tekst effectief? Voorkom afhaken van de lezer. Hieronder enkele tips:

Schrijf de boodschap:

  • aantrekkelijk/wervend
  • duidelijk
  • gestructureerd
  • vind de balans tussen tekstlengte en het geven van essentiële informatie

Dit doe je als volgt:

  • 1. Een korte pakkende titel is de opstap naar succes. Trek de lezer naar jouw boodschap toe.
    • Wat is het belangrijkst? De prijs, de kwaliteit, het uiterlijk? Verwerk dat in de titel en richt je op wat de klant wil of nodig heeft.
    • De vragende vorm wekt vaak nieuwsgierigheid op.
    • Andere triggers: kies een titel die een hulpvraag lijkt te beantwoorden of een titel waarin iets staat wat de lezer niet verwacht. Hij of zij wil er meer van weten.
  • 2. Verplaats je in de lezer/sitebezoeker. Wat zoekt hij? Hoe zoekt hij? Wat moet hij weten?
  • 3. Trek de aandacht door de juiste woordkeuze. Wat is een goede zoekterm? Welk woord nodigt uit tot verder lezen?
  • 4. Bedenk dat de lezer tegenwoordig vooral visueel gericht is en pas je tekstkeuze daarop aan. Dus combineer kernwoorden met de juiste tekstopmaak en laat dit aansluiten bij de afbeeldingen die je gebruikt.
  • 5. Beschrijf altijd de toegevoegde waarde van jouw product, dienst of andere boodschap: waarom moet de lezer juist bij jouw bedrijf of organisatie zijn?
  • 6. Kort is de trend, maar genoeg informatie geven is minstens zo belangrijk.
  • 7. Wordt de tekst te lang? De eerste regels zijn het belangrijkst. Gebruik dan een Meer lezen…-subpagina en plaats de rest van de tekst daar.
  • 8. Hoe meer kennis je hebt van het product, het bedrijf en de doelgroep, hoe beter de tekst.
  • 9. Neem even de tijd voor een goed verhaal en vraag eventueel feed back aan een collega.
  • 10. Zelfde data, andere tekst, andere uitstraling! Wat wil je uitstralen? Finetunen maakt het verschil.

Hieronder een simpel voorbeeld van een verkooptekst …

Waar koopt Sander zijn laptop?

Ik sprak vanochtend mijn collega Sander. Hij werkt momenteel natuurlijk vanuit huis nu zijn kantoor gesloten is. Zijn laptop was net gecrasht. Hij klonk een beetje gestrest: “Ik heb echt snel een laptop nodig. Dit ding doet het voor geen meter meer. Grrr! Maar wat voor een zou ik er nodig hebben? Misschien is er ergens een mooie aanbieding te vinden. En ik wil wel een goede service.”

Keuzestress voor Sander…

Inmiddels is het middag geworden. Sander -nu toch wel in lichte paniek want hij moet morgen zijn rapportage aanleveren- heeft razendsnel een nieuwe laptop nodig. Maar welke specificaties moet hij kiezen en bij welke aanbieder gaat hij hem kopen? Gelukkig doet zijn smartphone het wel en Google is Sanders best friend …

Kiest hij voor aanbieder A?

Sander: “Zou dit voor mij de beste laptop zijn? Hoe snel is de levertijd dan? Wat kost deze ergens anders? En is dit bedrijf wel betrouwbaar?” Probleem: er blijven teveel vragen onbeantwoord.

Of kiest hij voor aanbieder B?

Sander: “Mwah, aardige aanbieding, maar eerst kijken wat andere aanbieders voor prijs en voordelen bieden…” Probleem: de tekst is niet onderscheidend en maakt geen indruk.

Of … gaat hij voor C:

Sander: “Deal!”

Tja, tekst C vraagt wat meer inspanningen van de lezer. Maar is dat erg? Nee, juist niet. Kies de juiste verhouding tussen de informatie die je moet geven en de tekstlengte. Meestal kan er overigens nog wel wat geschrapt worden, dus een paar keer doorlezen is zeker zinvol.

Het zal duidelijk zijn: met een goede tekstredactie heeft je boodschap het beoogde effect. Kleurgebruik, fotografie en verdere vormgeving maken jouw boodschap ten slotte af!

Hulp nodig? Cintaxis Communicatie schrijft en redigeert. Neem vrijblijvend contact op!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Cintaxis-bel-of-app.png