Zakelijk kerstbericht anno nu: wat geef je mee?
Van handwriting naar copywriting
Dit is de 21e eeuw. Handgeschreven kerstboodschappen zijn zeldzaam geworden. De berg papieren kerstkaarten die we jaarlijks ontvingen, is de laatste jaren gereduceerd tot een mager stapeltje. En dat geldt zeker voor het uitwisselen van kerstkaarten in het bedrijfsleven.
Dus bij de receptie geen gezellige waslijn meer vol met kerstkaarten. Dan maar een extra kerstslinger ophangen.
Kerstkaart in je feed
We ontvangen onze kerstwensen tegenwoordig via het beeldscherm in plaats van ze uit de brievenbus te halen. De papieren kaart is vervangen door een online kerstbericht.
Ben jij met je bedrijf meegegaan met deze ontwikkeling? Dan heb je inmiddels ook geen kramp meer in je handen van het schrijven van al die kerstkaarten. Ik herinner me nog dat de directie van het bedrijf waar ik werkte ieder jaar stapels kerstkaarten moest ondertekenen.
“Leuke kerstpost!”
Een geslaagde kerstkaart is verrassend en origineel. Eentje die de aandacht trekt en waardering oplevert. En juist nu we elkaar niet kunnen ontmoeten is het belangrijk zichtbaar te blijven!
Bij de vormgeving van de kaart gaat het vooral om de creativiteit en de techniek waarmee de kaart is gemaakt. Een kaart met bewegende beelden is de trend.
Ook de boodschap is belangrijker geworden. “Fijne feestdagen, beste relatie!” volstaat niet meer. Het gaat erom wat je als bedrijf wilt uitdragen en dat moet ook speciaal zijn.
Grote bedrijven laten vormgevers prachtige kunstwerkjes maken en de communicatieafdeling filosofeert intussen over een pakkende tekst. Maar ook als kleine ondernemer kun je er natuurlijk iets moois van maken. Met een goed vormgevingsprogramma kom je al gauw tot een strakke opmaak waarbij een originele kerstwens je boodschap afmaakt.
Een persoonlijke boodschap maakt het geheel af!
Wat zegt jouw kerstkaart?
Is het alleen die kerstgroet of moet het meer dan dat zijn? Wat wens je de ontvanger toe? Wil je iets vertellen over je bedrijfsfilosofie of over je plannen voor het nieuwe jaar? Of vind je het belangrijk om een maatschappelijke boodschap mee te geven?
De kerstwens is eigenlijk het sluitstuk van je jaarlijkse communicatie-inspanningen: het dessert na het hopelijk smakelijke diner.
Laat je boodschap in ieder geval overeenstemmen met de identiteit van je bedrijf. De boodschap kan een paar zinnen bevatten, maar een mooie quote kan al voldoende zijn. Een leuke foto van de medewerkers geeft een persoonlijke tint aan het geheel.
Succes hebben met je zakelijke kerstboodschap?
Verplaats je vooral in je relaties. Of het nu klanten zijn of andere connecties. Hoe wil je dat ze over jou denken? Wat zou hen boeien? Laat zien waar jij je mee bezighoudt en wat je plannen zijn.
Succesvolle kerstwensen gaan verder dan het geven van een doorsnee boodschap. Ze laten zien dat je er serieuze aandacht aan hebt besteed en dat je de ontvanger belangrijk vindt.
De leukste kerstkaarten zijn verrassend, ontroerend of grappig. Ze geven een duidelijke boodschap mee. Een boodschap die bij de ontvanger iets positiefs oproept.
Succes vast bij het maken van je kerstbericht. Begin op tijd, maar plaats het niet te vroeg.